To jeden z najczęściej odwiedzanych wydziałów Urzędu Miasta. Ostatnie udogodnienia to m.in. asystent mieszkańca w Referacie Komunikacji oraz miniopłatomaty umożliwiające wykonanie płatności związane z pojazdami przy okienku.

W Referacie Komunikacji wprowadzono funkcję asystenta mieszkańca – to urzędnik lub urzędniczka, która pomaga wypełnić odpowiedni wniosek w danej sprawie, zrobić opłaty poprzez bankowość online (BLIK, karta płatnicza), a także udziela innych informacji z zakresu spraw, którymi zajmuje się Referat.
Personel Referatu Komunikacji dysponuje też miniopłatomatami do przyjmowania płatności za rejestrację pojazdu, prawo jazdy czy opłat skarbowych. Mając kartę płatniczą uiścimy więc teraz przy okienku wszelkie niezbędne opłaty. Oczywiście nadal można korzystać z wpłatomatu na parterze budynku UM przy ul. Waszyngtona 5.
Sekretariat Wydziału Spraw Obywatelskich mieści się w tym samym budynku, co wcześniej – przy ul. Jerzego Waszyngtona 5 – ale został przeniesiony do pokoju 219. Są tam lepsze warunki obsługi mieszkanek i mieszkańców z niepełnosprawnością – np. stanowisko o wysokości dostosowanej do potrzeb osób poruszających się na wózku.
W najbliższym czasie poprawi się też estetyka i funkcjonalność poczekalni na I i II piętrze w Wydziale Spraw Obywatelskich. Przestrzeń ta zostanie zaaranżowana w sposób, w którym przyjemniej będzie przebywać – m.in. dzięki nowym, dużym roślinom doniczkowym.
Na bazie informacji z Wydziału Spraw Obywatelskich UM Częstochowy